Historien bakom Homegoal

Historien bakom Homegoal

En dröm om eget företagande

Sommaren 2011 byggde jag två fotbollsmål i min egen trädgård. De var inte speciellt vackra men fungerade bra trots att de var gjorda av spillvirke och fiskenät från fiskaren nere på hamnen. Året efter flyttade jag till lägenhet och hade inte så stor användning av målen. Jag annonserade ut dem på danska motsvarigheten till Blocket och blev överväldigad över responsen. Jag fick 12 samtal den första dagen annonsen låg ute. Jag får snickra ihop lite fler mål, tänkte jag. Under sommaren 2012 sålde jag 40 enkla, hemmasnickrade fotbollsmål som fyllde sin funktion väl.

Jag har alltid drömt om att kunna leva på att vara egenföretagare och tanken om att jag skulle kunna leva på att tillverka fotbollsmål ville inte riktigt ge med sig. Under hösten och vintern skaffade jag därför en webbshop och utvecklade min produkt en del för att sedan flytta in en lokal på hela 80 m2. Nu var jag redo för våren. Ganska snart insåg jag att bara för att man har en webbshop betyder tyvärr inte att folk hittar den automatiskt. Utöver att annonsera på Blocket kastade jag mig över Google och lärde mig snart att det var ett kostsamt nöje. Jag fick besökare men inte så många beställningar, så jag var tvungen att fräscha upp webbshoppen rejält. När det var klart kom det lite fler besökare och försäljningen gick lite bättre månad för månad. Det var inte något riktigt drag än, men jag kände att det fanns ett behov…

Jag måste ge företaget en ärlig chans

Under vintern 2013/2014 bestämde jag mig för att göra en seriös satsning på mitt företag. Målet var ju att kunna leva på det, inte bli rik som ett troll, men kunna betala mina räkningar i alla fall. Så jag bestämde mig för att säga upp min heltidstjänst som fastighetsmäklare som tog massor med tid och energi i anspråk, och istället skaffa mig ett 9-17 jobb som kundtjänstmedarbetare. Det var inte så inspirerande men det skulle ge mig mer fritid och energi så att jag kunde jobba med mitt personliga mål och mina fotbollsmål. Under hela vintern förberedde jag mig; förbättrade arbetsprocesser, utvecklade mina produkter och skar ner onödiga omkostnader och personliga utgifter till ett absolut minimum. Jag flyttade till ännu mindre bostad, sålde bilen och varenda krona av min lön som jag kunde undvara användes till att bygga upp företaget. Jag köpte nya produktbilder, en ny webbshop, mer och bättre annonsering. Nu var jag än en gång redo för våren.

Mitt svåraste beslut hittills 

Den sommaren gick försäljningen riktigt bra; 30-60 fotbollsmål i månaden. Det blev svårt att få tiden att räcka till. Utöver den vanliga arbetstiden på 37 timmar i veckan stod jag nu och snickrade fotbollsmål och klippte nät varje kväll och varje helg. Jag såg att min försäljning inte var tillräcklig för att täcka mina privata omkostnader helt, samtidigt jobbade jag 80-100 timmar i veckan och försakade både sömn och affärsutveckling. En morgon vaknade jag och medan jag drack mitt morgonkaffe bestämde jag mig: uppsägningen var ett faktum. Hade jag en plan? Nej. Hade jag någon säkerhet, A-kassa? Nej, det hade jag sparat bort. Jag satte hela företaget på spel. Men om allt skulle gå käpprätt åt …. så hade jag ett taxi-körkort som skulle kunna försörja mig.

 

OJ OJ OJ. Detta var vändningen. Nu var jag motiverad som aldrig förr. Idéerna sprutade  fram och detta var det bästa beslut jag någonsin tagit. Innovation i produktarbetet och att försöka leverera en kundservice utöver det vanliga blev mitt mantra. På dagarna tillverkade jag fotbollsmål och på kvällarna svarade jag mail och klurade på hur jag kunde förbättra mina produkter ännu mer. I stället för att skicka målen med fraktbolag körde jag ut dem själv. Jag hälsade på mina kunder, tackade för ordern och gav dem några tips på hur de skulle montera ihop målen lättast. DET FUNGERADE. Trafiken till webbshoppen exploderade och kunderna var glada och den 30 varje månade kunde jag med nöd och näppe betala hyran.

Platsproblem – Vad gör man när riktiga lokaler är för dyra?


Under hösten 2014 började jag känna mig trångbodd i min produktionslokal men var tvungen att vara realistisk. Riktiga industrilokaler på 3-400 m2  är dyra, särskilt norr om Köpenhamn. Jag hittade ett ställe som hyrde ut gamla övergivna växthus. Många kvadratmeter men ingen toalett eller värme, inget vatten och absolut inget skydd mot inbrott. Steget från idé till handling var dock inte långt för mitt företag behövde mer plats för att kunna växa.

 

I november 2014 var jag installerad i nya lokalen, men en snabbkalkyl visade att försäljningen under lågsäsongen inte skulle täcka mina personliga utgifter, så jag charmade till mig ett jobb som taxichaufför och fick köra natt på helgerna. Men det dröjde inte länge förrän det hände något som jag inte ens hade kunnat föreställa mig. Runt den 1 december började folk julhandla och på 14 dagar sålde jag 150 fotbollsmål. ETT HUNDA FEMTIO! Redan efter 3 veckor var jag tvungen att säga till min nya arbetsgivare att jag inte hade tid att jobba mer. Han tog det ganska bra som tur var. Den vintern gick med att producera ett lager. 2015 skulle bli året när jag inte skulle producera ett mål varje gång en beställning tickade in. Nu skulle jag ha struktur, utöka sortimentet, beställa specialtillverkat nät och inte minst att göra mina produkter så bra att folk vill rekommendera dem till andra.

 Jag såg möjligheter – och här är jag nu!

Siffrorna för 2015 berättar resten av historien och under året har jag även kunnat anställa en praktikant och fått ovärderlig hjälp av mina föräldrar. Sedan 1 april har mer än 2000 fotbollsmål skickats iväg från växthuset och det är jag oerhört stolt över och glad för.

Tack för att du tog dig tid att läsa dessa rader.

Ha det gott,

Simon Poulsen

 

 

 
VISA Master Klarna Klarna